poniedziałek, 10 marca 2014

Marketing 3.0


Philip Kotler
Philip Kotler to legendarny guru marketingu. W 1967 roku napisał książkę "Marketing", która stała się powszechną biblią marketingu. Stosunkowo niedawno na rynku pojawił się "Marketing 3.0", który nie tylko jest aktualizacją, a raczej nowym rozdziałem w szeroko rozumianym marketingu.
Marketing 3.0 to zupełnie nowe podejście do biznesu firm, które idą z duchem czasu. Są to firmy chętne i podejmujące się komunikacji z aktualnym bądź przyszłym klientem. Słuchające jego potrzeb, ale również wychodzące dwa kroki naprzód, tylko po to aby te potrzeby  spełniać, nawet jeśli potencjalny klient nie jest ich jeszcze świadomy. Jest to budowanie zaufania na zasadzie partnerstwa i chęci zrozumienia nie tylko potrzeb, ale również stylu życia. Tutaj pojawiają się inspirujące przykłady taki firm jak Wall-Mart czy Timberland.
Philip Kotler obrazowo przedstawia historię rozwoju marketingu. Zaczynając od Marketingu 1.0, to jest od zdecydowanej koncentracji na produkcie, poprzez Marketing 2.0 gdzie cała uwaga została przesunięta na klienta, aż po dzisiejsze czasy, czyli tytułowy Marketing 3.0. Tutaj działania firmy dotyczą oprócz nastawienia na klienta i produktu, przede wszystkim na tym jak to ujął Kotler "sprawach ludzkości". Klient nie jest już klientem, teraz klient jest człowiekiem.
Firmy nie są już postrzegane jak samowystarczalne podmioty. Teraz jest to zjawisko ścisłej współpracy ze sobą dystrybutorów, sprzedawców, pracowników i dostawców. Aby osiągnąć sukces firma powinna dzielić się swoją misją i wartościami ze swoimi pracownikami.
Książkę tę zamiast przeczytać, wysłuchałem w formie audiobooka. Jest na tyle wciągająca, że nie chce przerywać się słuchania. Polecam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję serdecznie za komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...